Zarządzanie sklepem, a raczej jego asortymentem to nie taka prosta sprawa. Ustalanie cen, liczby produktów czy ich wariantów zależy od wielu aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę, by wybrać odpowiedni towar.
Jakie produkty wybrać do swojego sklepu?
Wyobraź sobie, że masz sklep rybny, który cieszy się raczej średnim zainteresowaniem lokalnej społeczności. Co wtedy możesz zrobić? Po pierwsze musisz poznać trendy i potrzeby swoich klientów. Znajomość ich preferencji to klucz do sukcesu. Wtedy będziesz wiedzieć, czy i o jakie towary powinieneś rozszerzyć asortyment. Zweryfikuj też swoją marżę, dzięki której zarabiasz. Może hurtownia ryb, z którą współpracujesz, nie gwarantuje Ci zbyt dużych zysków. W takim przypadku poszukaj korzystniejszej alternatywy, aby rentowność Twojego sklepu widocznie wzrosła.
Jeśli masz niewielki sklep, to powinieneś urozmaicać swój asortyment, np. co 3 miesiące dodawać wymienne produkty, aby zbadać, czy wzbudzają one zainteresowanie klientów, a jeśli tak, to pozostawić je na dłużej.
Najpopularniejsze strategie zarządzania asortymentem w sklepie
Strategia Zwycięzców
Jeśli konkretne grupy produktów sprzedają się na wysokim poziomie, a często nawet ten wskaźnik jeszcze rośnie, to warto zastosować strategię zwycięzców. Co to oznacza? Otóż należy robić to, co dotychczas i nic nie zmieniać, gdyż przynosi to zamierzone efekty.
Strategia Śpiochów
Tego typu działanie opiera się na analizie sprzedawanych produktów i zwróceniu uwagi na to, które z nich zostały wprowadzone do sklepu nie później niż 12 miesięcy wcześniej i ich popularność sukcesywnie rośnie. W takiej sytuacji warto je dodatkowo wesprzeć, np. promocjami czy dodatkową reklamą bądź też jeszcze bardziej je wyeksponować.
Strategia Utrzymania
Z kolei, kiedy produkty sprzedawane są w sklepie już od dłuższego czasu, ich sprzedaż jest na raczej stałym poziomie i nie rośnie, to warto wykorzystać strategię utrzymania. Polega ona na optymalizacji zapasów, ale też w wielu przypadkach sprawdzi się podniesienie cen.
Strategia Przegranych
Jeśli jakieś produkty sprzedają się w coraz mniejszej ilości i nie gwarantują zbyt dużego zysku, mamy kilka opcji. Po pierwsze możemy je wykreślić i przetestować inne rozwiązanie, np. inny gatunek ryb. Jeśli jednak liczymy nadal na to, że sprzedaż wzrośnie, to możemy podnieść cenę lub tez poszukać, czy dostępne są ich zamienniki. Być może te ostatnie rozwiązanie pozwoli uzyskać wyższą marżę niż obecna, a przy tym towar wzbudzi większe zainteresowanie klientów.