Kto nie chciałby być człowiekiem sukcesu? Każdy z nas może mieć inną definicję tego pojęcia: prestiż, poczucie spełnienia, zadowolenie z siebie, szacunek innych, pokonywanie własnych barier, władza, osiąganie wyznaczonych celów… Istnieją jednak cechy, które utożsamiane są z ludźmi należącymi do wąskiego grona osób, którym w życiu się wiedzie. Z jakimi atrybutami kojarzymy tych szczęśliwców?
Prezencja i pewność siebie
Jak cię widzą, tak cię piszą – odpowiedni wizerunek wpływa nie tylko na to, jak nas postrzegają inni ludzie, ale też pomaga zbudować pewność siebie. Gdy wyglądamy dobrze, czujemy się bardziej przebojowi. Wsparci o niezbędne atrybuty, zyskujemy w oczach osób z otoczenia. Człowiek sukcesu musi zadbać o swój image, a bez wątpienia dużą rolę odgrywają tu takie elementy, jak:
- dobrze dobrany ubiór – w garniturze, który ma za długie nogawki i w pomiętej, słabej jakości koszuli, nie wyglądasz na osobę, która znakomicie radzi sobie z większymi przedsięwzięciami, skoro sama nie potrafi okiełznać czegoś tak prozaicznego, jak trafiony wybór stroju,
- gadżety dobrych marek – na twój PR wpływa każdy szczegół, podpisywanie umów byle jaką reklamówką nie będzie dobrą taktyką, wybierz długopis renomowanej firmy Parker, zastąp papierową teczkę skórzanym, eleganckim neseserem, stylowy kalendarz zamiast byle jakich notesików – każdy z tych elementów wpływa na portret człowieka skrupulatnego, prezentującego klasę,
- akcesoria, jak elegancki pasek, zadbane, czyste obuwie dobrej jakości, markowy zegarek, dobry telefon komórkowy – w świecie biznesu i one mają wpływ na spójną całość twojego stylu,
- ton głosu i dykcja – czasem niezależnie od tego, co mówisz, ważniejsze jest to, w jaki sposób to robisz. Charyzma i pewność siebie z pewnością łączą się z odpowiednią intonacją i sposobem mówienia. Warto poćwiczyć przed lustrem lub udać się do specjalisty, jeśli nie czujesz się mistrzem w tej dziedzinie,
- postawa ciała – przygarbiony, skulony, przedstawiasz sylwetkę ofiary, a nie zdobywcy. Proste plecy, zdecydowany chód, uniesiona głowa, wyprężona klatka piersiowa – to cechy, którymi odznacza się zwycięzca. Oczywiście przesada w każdą stronę bywa pułapką i trzeba uważać, by nie osiągnąć efektu odwrotnego do zamierzonego, nie wypaść groteskowo,
- perfumy – jak w poprzednim punkcie, należy znaleźć złoty środek, nie mogą być zbyt nachalne, duszące, ale zbyt delikatne mogą nie być wyczuwalne, a odpowiednio dobrane również wpływają na wizerunek człowieka sukcesu.
Kształtowanie nawyków ludzi sukcesu
Naśladownictwo to proces, który stosujemy od urodzenia, ucząc się zachowania innych, ćwiczymy swoją postawę. Warto w dziedzinie samodoskonalenia znaleźć sobie wzorce wśród ludzi, którzy nam imponują i postarać się wypracować takie zwyczaje, jakimi oni kierowali się w kształtowaniu swojej kariery. Istnieje kilka spójnych właściwości dla osób, które osiągnęły sukces: wczesne wstawanie i planowanie dnia, dbanie o kondycję fizyczną, znalezienie i rozwijanie pasji, wyznaczanie hierarchii celów i dążenie do ich spełnienia, samorozwój, poszerzanie horyzontów – to tylko część z założeń, które warto obrać w drodze na szczyt.